Menu

Artykuł w gazecie Echo Dnia z Ostrowca Świętokrzyskiego - 30 grudnia 2017 r.

Fundacja ostrowczanki pomaga w Afryce. Kenia i „mała Madzia” skradły ich serca

Anna Śledzińska, Echo Dnia - wydanie dla Ostrowca Świętokrzyskiego z dnia 30 grudnia 2017 r.

To miała być podróż na rocznicę, jakich wiele. Zamieniła się w podróż życia i początek niesamowitej przyjaźni między polskim małżeństwem a społecznością malutkiej, kenijskiej wioski.

Pochodząca z Ostrowca Świętokrzyskiego Magdalena Bauer i jej mąż Robert, były wojskowy, założyli fundację „Kenya asante sana Polska” i od dwóch lat pomagają w codziennym funkcjonowaniu wioski Mwabungu.

Niezapomniana rocznica

- Kenia nie była naszym wymarzonym miejscem na ten urlop. Splot nieoczekiwanych okoliczności zdecydował, że właśnie tam trafiliśmy - opowiada Magdalena Bauer. -Wszystko zaczęło się 31 stycznia 2016 roku, na opustoszałej, zalanej słońcem, białej plaży nad Oceanem Indyjskim. Pojechaliśmy zrealizować daną sobie przed laty obietnicę o egzotycznej podróży na 25 rocznicę ślubu. Wtedy jeszcze nie wiedzieliśmy, że przyjechaliśmy tu po coś znacznie cenniejszego niż wakacyjne wspomnienia.

Mohcio Hamisi Mwaiga podszedł do pary zaraz po tym, jak przekroczyli próg hotelu i płynnym angielskim zaproponował im romantyczną podróż. Zgodzili się, trochę z obawy jak zareaguje na odmowę, trochę by się go jak najszybciej pozbyć.

- Decyzja o wypłynięciu, drewnianą łodzią z połatanym żaglem na oceaniczną rafę okazała się dla nas przełomowa - wspomina Magdalena Bauer. - Spędziliśmy w towarzystwie tego mężczyzny kolejne dni, poznaliśmy mieszkańców jego wioski oraz żonę, jak się okazało, będącą w zagrożonej ciąży.

- Wyglądała na słabą, niedożywioną, ale przede wszystkim na bardzo przerażoną. Dowiedzieliśmy się, że małżeństwo straciło już czworo dzieci. To był moment, w którym postanowiliśmy, że im pomożemy mówią państwo Bauer.

Pomoc okazała się niezbędna bowiem Mwanasha, żona przewodnika miała tak niski poziom hemoglobiny, że aby donosić ciążę musiała sporo czasu spędzić w szpitalu. Polacy zdecydowali wtedy oddać im pieniądze przeznaczone na Safari.

- Nasz dopiero co poznany znajomy, powiedział wtedy zdanie, które trochę mnie zdziwiło: ”jeśli moja żona szczęśliwie urodzi dziewczynkę, nazwiemy ją Magda, jeśli urodzi chłopca, damy mu na imię Robert”.
Siedem miesięcy później do Warszawy przyszła informacje, że na świecie pojawiła się „mała Madzia”.

Little Madzia

Narodziny dziewczynki dały początek wspaniałej przyjaźni, ale przede wszystkim rozpoczęły ciąg zdarzeń, których zwieńczeniem było założenie fundacji „Kenya asante sana Polska”.

- W języku suahili „asante sana” oznacza „dziękuję bardzo”. Fundacja stara się pomagać społeczności dwóch wiosek Mwabungu i Biga, pomagają nam na miejscu Mohcio, tata małej Magdy i Sosha, z którym pływaliśmy drewnianą łódką.

Mała Madzia rośnie, podobnie jak inne dzieci w wiosce. Jej postępy, działalność Polaków i codzienne życie Kenijczyków obserwować można na fanpage na Facebooku lub na stronie internetowej fundacji. Tam też znajdują się wszystkie informacje o tym, jak można pomóc, nawet symbolicznie.

- Nie do opisania są uczucia towarzyszące nam za każdym razem, gdy odwiedzamy naszych przyjaciół, patrzymy na dzieci po raz pierwszy w życiu bawiące się w oceanie, jeżdżące na rowerach, malujące kredkami. Wszystkich, którym podoba się nasza działalność zachęcamy do wpłat na konto Fundacji. O wszystkich działaniach informujemy w internecie na bieżąco.

Numery konta Fundacji w Credit Agricole Bank SA:

14 1940 1076 3181 2445 0000 0000 - numer w formacie NRB (dla płatnościach na terytorium Polski)
PL 14 1940 1076 3181 2445 0000 0000 - numer w formacie IBAN (dla płatnościach spoza terytorium Polski)
AGRIPLPR - kod SWIFT / BIC (potrzebny przy płatnościach spoza terytorium Polski)

Dane do przelewu:

Fundacja Kenya Asante Sana Polska
ul. Apenińska 4/48
Darowizna na cele statutowe

Przedruk ze strony internetowej gazety Echo Dnia - wydanie dla Ostrowca Świętokrzyskiego
Oryginalny tekst znajduje się na stronie: